© 2023 by TAKETALK. Proudly created with Wix.com

1/11

31.10.19 // Lifestyle Food 

 

Bed-ins for Sustainability

Toen John Lennon en Yoko de wereld wakker wilde schudden besloten zij in bed te gaan liggen! Op 31 oktober kropen onze wereldverbeteraars ook onder de wol om aandacht te vragen voor een het minimaliseren van de impact van ons voedsel.
Zij hebben hun ervaringen gedeeld en laten zien hoe wij duurzamer kunnen consumeren door het thema 'Food' vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Van verpakkingen, verspilling, tot de dieetkeuzes die we kunnen maken om onze impact te verkleinen

Om ervoor te zorgen dat alle inspiratie van het Food event niet verloren gaat, delen we hieronder graag een aantal take aways van de sprekers met je.


Lianne – Slow Food Youth Network
Lianne adviseert om meer bewust te zijn van de seizoenen en welk voedsel daarbij hoort. Het is niet gek dat we soms niet weten wat er wel of niet ‘in season’ is want alle groenten en fruit zijn tegenwoordig het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Haar tip: besteed eens een keer aan 1 product dat je koopt wat tijd, zoek uit waar het vandaan komt, waar en wanneer het oorspronkelijk groeit, hoe het is verbouwd en hoe het in de supermarkt is gekomen? Voedselbewustzijn draagt volgens Lianne bij aan het versnellen van de transitie naar een gezonder voedselsysteem. En wat haar betreft beginnen we daar zo vroeg mogelijk mee. Door kinderen te onderwijzen over voedsel om zo meer bewustzijn te creëren. Haar wens is dat iedereen beter (geïnformeerd) zijn eigen keuzes kan maken rondom voedsel.  

 

Davide - Giantleaps
Davide gaf een inkijkje in hoe complex het soms is om de juiste keuzes te maken rondom voeding. Wil je met je voeding de CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken? Dan is het soms verrassend genoeg verstandiger om Spaanse tomaten te kopen dan Nederlandse tomaten uit de kas. Maar in zijn algemeenheid adviseert Davide om bij het samenstellen van een maaltijd te focussen op: lokaal, seizoensgebonden, meer plantaardig en minder verspilling. Zeker ook dat laatste is een belangrijk punt waarmee je winst kunt boeken. Een derde van al het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd, wordt waste. Alleen al in de EU wordt jaarlijks voor 88 miljoen ton aan voedsel verspild. Dat speelt vooral tijdens de landbouwproductie en door al het eten dat consumenten weggooien.


Mathijs – Jack Bean
Mathijs werd enorm getriggerd toen hij een aantal jaren terug (o.a. door de docu Cowspiracy en boek Verborgen Impact van Babette Porcelijn) ontdekte dat je de meeste milieu-impact maakt door te stoppen met het eten van vlees en zuivel. Als sociaal ondernemer richtte hij zijn businesspijlen dan ook op dit nieuwe domein: food. En om dit goed te kunnen doen ging hij een samenwerking aan met chefkok Pepijn. Met Jack Bean willen zij de wereld van fastfood positief disrupten en meer mensen kennis laten maken met een plantaardig dieet. ‘It’s easier to change a man’s religion than to change his diet’, en dus is het een hele uitdaging om buiten de healthy vega(n) bubble te treden met hun plantaardige fastfood aanbod. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken focust Jack Bean zich (mét success) op 3 C’s: Convenience (easy access), Cost (low price) en Culture (inspiring and inviting brand for everyone). Uitbreiding naar Amsterdam staat op de planning in 2020. Houd ze in de gaten! 


 Jouri – Pieter Pot (voorheen Puurbezorgd) 
Jouri denkt dat iedereen best wel wil bijdragen aan minder plastic, maar dan moet het wel wat makkelijker worden. Want laten we eerlijk zijn, hoe groot is de groep mensen die de moeite neemt om elke week met eigen bakjes naar de weekmarkt te gaan? 
Ecovenience, een samentrekking van Ecofriendly en Conveniece is dan ook waar Jouri voor staat. En waar hij met Pieter Pot (tot voor kort bekend onder Puurbezorgd) handen en voeten aan geeft Pieter Pot is de eerste online supermarkt die verpakkingsvrij bezorgd. Zonder extra moeite, kosten of tijd. Jouri testte het concept afgelopen acht maanden in Rotterdam en verzamelde zoveel mogelijk inzichten. Want consumenten zeggen allemaal dat ze het een topidee vinden, maar je moet ze ook zo ver krijgen dat ze daadwerkelijk gaan bestellen. Tip voor wie een duurzaam businessidee wil lanceren: doe veel zogenaamde A/B testen voordat je een product of dienst lanceert. Vraag mensen naar hun mening, laat ze beelden zien en ontwikkel je product of dienst op die manier verder. Pieter Pot wil in veel meer steden als Rotterdam gaan bezorgen en start daarom een crowdfundingsactie, steun ze via https://crowdaboutnow.nl/pieterpot!  
 

What they do

Jouri Schoemaker
Lianne de Bie
Davide Lucherini
Mathijs Huis in 't Veld

 Joeri Schoenmaker van Pieter Pot (voorheen Puurbezorgd) "Pieter Pot is de allereerste online supermarkt die jouw boodschappen op een verpakkingsvrije manier bezorgt! Zo maken wij het makkelijk om boodschappen te doen zonder plastic." Jouri is oprichter van Pieter Pot en Nederlands pitchkampioen. Met Pieter Pot wil Jouri milieuvriendelijk boodschappen doen net zo gemakkelijk maken als naar de reguliere supermarkt gaan.

Lianne de Bie van Slow Food Youth Network Nederland Sinds augustus 2019 is Lianne directeur van het Slow Food Youth Network (SFYN). Een beweging van jongeren die zich inzetten voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem. Door middel van oa diners, debatten en campagnes proberen zij jongeren bewuster te maken van hun voedselkeuzes. Met de jaarlijkse SFYN Academie leiden ze daarnaast al 10 jaar lang de voedselveranderaars van de toekomst op.

 

Davide Lucherini van GiantLeaps "De voedingsindustrie is verantwoordelijk voor een derde van alle broeikasgassen die wereldwijd worden uitgestoten. Bij GiantLeaps helpen we chef-koks, cateraars, evenementen en restaurants om zich bewust te worden van de impact van het voedsel dat ze serveren. We inspireren hen en hun gasten om betere keuzes te maken. We kwantificeren de klimaatimpact van het voedsel en maken de resultaten gemakkelijk te communiceren." Davide werkt als voedsel- en duurzaamheidsanalist bij GiantLeaps. Zijn rol is gericht op het implementeren van de Impact Tool en het uitvoeren van de berekeningen daarachter.

Over de locatie

Mathijs Huis in 't Veld van Jack Bean Mathijs Huis in ’t Veld is een social entrepreneur die gepassioneerd is over de combinatie ‘doing business' en 'doing good’. Samen met Pepijn Schmeink richtte hij in juni 2018 Jack Bean op, een veganistisch fastfood-restaurant met burgers, bowls en soep. Alles wordt zelfgemaakt van ingrediënten uit de buurt. De biologische groenten, en ook alle gedroogde peulvruchten en granen, de basis van de gerechten, komen uit Nederland. Citroen-, kieviets- en witte bonen uit Lutjewinkel; quinoa, boekweit en sorghum uit de Hoeksche Waard. Met Jack Bean wil Mathijs bijdragen aan het versnellen van de transitie naar een plantaardig, natuurlijk dieet. 

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon