top of page

31.10.19 // SEE Lifestyle Bal - Food edition

 

Bed-ins for Sustainability

Toen John Lennon en Yoko de wereld wakker wilde schudden besloten zij in bed te gaan liggen! Op 31 oktober kropen onze wereldverbeteraars ook onder de wol om aandacht te vragen voor een het minimaliseren van de impact van ons voedsel.
Zij hebben hun ervaringen gedeeld en laten zien hoe wij duurzamer kunnen consumeren door het thema 'Food' vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Van verpakkingen, verspilling, tot de dieetkeuzes die we kunnen maken om onze impact te verkleinen

Om ervoor te zorgen dat alle inspiratie van het Food event niet verloren gaat, delen we hieronder graag een aantal take aways van de sprekers met je.


Lianne – Slow Food Youth Network
Lianne adviseert om meer bewust te zijn van de seizoenen en welk voedsel daarbij hoort. Het is niet gek dat we soms niet weten wat er wel of niet ‘in season’ is want alle groenten en fruit zijn tegenwoordig het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Haar tip: besteed eens een keer aan 1 product dat je koopt wat tijd, zoek uit waar het vandaan komt, waar en wanneer het oorspronkelijk groeit, hoe het is verbouwd en hoe het in de supermarkt is gekomen? Voedselbewustzijn draagt volgens Lianne bij aan het versnellen van de transitie naar een gezonder voedselsysteem. En wat haar betreft beginnen we daar zo vroeg mogelijk mee. Door kinderen te onderwijzen over voedsel om zo meer bewustzijn te creëren. Haar wens is dat iedereen beter (geïnformeerd) zijn eigen keuzes kan maken rondom voedsel.  

 

Davide - Giantleaps
Davide gaf een inkijkje in hoe complex het soms is om de juiste keuzes te maken rondom voeding. Wil je met je voeding de CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken? Dan is het soms verrassend genoeg verstandiger om Spaanse tomaten te kopen dan Nederlandse tomaten uit de kas. Maar in zijn algemeenheid adviseert Davide om bij het samenstellen van een maaltijd te focussen op: lokaal, seizoensgebonden, meer plantaardig en minder verspilling. Zeker ook dat laatste is een belangrijk punt waarmee je winst kunt boeken. Een derde van al het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd, wordt waste. Alleen al in de EU wordt jaarlijks voor 88 miljoen ton aan voedsel verspild. Dat speelt vooral tijdens de landbouwproductie en door al het eten dat consumenten weggooien.


Mathijs – Jack Bean
Mathijs werd enorm getriggerd toen hij een aantal jaren terug (o.a. door de docu Cowspiracy en boek Verborgen Impact van Babette Porcelijn) ontdekte dat je de meeste milieu-impact maakt door te stoppen met het eten van vlees en zuivel. Als sociaal ondernemer richtte hij zijn businesspijlen dan ook op dit nieuwe domein: food. En om dit goed te kunnen doen ging hij een samenwerking aan met chefkok Pepijn. Met Jack Bean willen zij de wereld van fastfood positief disrupten en meer mensen kennis laten maken met een plantaardig dieet. ‘It’s easier to change a man’s religion than to change his diet’, en dus is het een hele uitdaging om buiten de healthy vega(n) bubble te treden met hun plantaardige fastfood aanbod. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken focust Jack Bean zich (mét success) op 3 C’s: Convenience (easy access), Cost (low price) en Culture (inspiring and inviting brand for everyone). Uitbreiding naar Amsterdam staat op de planning in 2020. Houd ze in de gaten! 


 Jouri – Pieter Pot (voorheen Puurbezorgd) 
Jouri denkt dat iedereen best wel wil bijdragen aan minder plastic, maar dan moet het wel wat makkelijker worden. Want laten we eerlijk zijn, hoe groot is de groep mensen die de moeite neemt om elke week met eigen bakjes naar de weekmarkt te gaan? 
Ecovenience, een samentrekking van Ecofriendly en Conveniece is dan ook waar Jouri voor staat. En waar hij met Pieter Pot (tot voor kort bekend onder Puurbezorgd) handen en voeten aan geeft Pieter Pot is de eerste online supermarkt die verpakkingsvrij bezorgd. Zonder extra moeite, kosten of tijd. Jouri testte het concept afgelopen acht maanden in Rotterdam en verzamelde zoveel mogelijk inzichten. Want consumenten zeggen allemaal dat ze het een topidee vinden, maar je moet ze ook zo ver krijgen dat ze daadwerkelijk gaan bestellen. Tip voor wie een duurzaam businessidee wil lanceren: doe veel zogenaamde A/B testen voordat je een product of dienst lanceert. Vraag mensen naar hun mening, laat ze beelden zien en ontwikkel je product of dienst op die manier verder. Pieter Pot wil in veel meer steden als Rotterdam gaan bezorgen en start daarom een crowdfundingsactie, steun ze via https://crowdaboutnow.nl/pieterpot!  

21.5.19 // SEE Event Start Slow 

Om ervoor te zorgen dat alle inspiratie van het SEE event - Start Slow niet verloren gaat, delen we hier graag de take aways van de sprekers met je.

Kort over de sprekers van die avond

Linda Vermaat is een filmmaker, startup scout, moderator en spreker bij events & talkshows. Mensen die de gevestigde orde bevragen en actie ondernemen inspireren Linda. Haar zoektocht naar deze mensen heeft geleid tot het mede-opzetten van het Slow Food Youth Network Nederland & Professional Rebel. Daarnaast is Linda film maker bij video productiebedrijf TwentieFour. Voor de internationale documentaire serie Fix the World & Make Money hebben zij 6 ondernemers gevolgd van over de hele wereld voor 24 uur. Linda is daarnaast international startup scout voor onder meer de Postcode Lotteries Green Challenge.

Anne Jet Niermeijer is CSR Manager bij Corendon. In haar functie is zij verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van de duurzaamheidsstrategie bij Corendon (touroperator, vliegmaatschappij en hotels) en het managen van de Corendon Foundation. Hoe kun je ervoor zorgen dat vakanties worden ondernomen met respect voor mensen en planeet zodat wij ook in de toekomst van deze bestemmingen kunnen genieten? Anne Jet deelt haar persoonlijke reis over hoe zij zakelijke en privé invulling geeft aan een sustainability.

Laurens van Dort is Kleurbaas en founder van Fairf. Hij heeft binnen 2,5 jaar Fairf met succes in de Nederlandse markt gezet. Fairf (winnaar van de ASN Bank Wereldprijs) geeft iedereen in Nederland de mogelijkheid om een duurzame keuze te maken op het gebied van verf. Fairf probeert door de hele keten te verduurzamen en bezorgd haar pakketjes op de fiets in samenwerking met fietskoerier.nl. Daarnaast is Laurens coach van het Greenhouse programma van Climate KIC. Hier zet hij zijn kennis en kunde in om duurzame start-ups met theoretische kennis in combinatie met learnings uit de praktijk te begeleiden.

Wouter Buijze is mede-oprichter van Bundles. Bundles biedt spullen aan als een service aan en zorgt zo voor duurzaam gebruik en hergebruik. Waar je dan aan moet denken? Een abonnement op wassen, drogen, vaatwassen, of koffie. Klanten betalen voor gebruik van een wasmachine, vaatwasser of droger, in plaats van dat ze die spullen bezitten. Zo wordt het aantrekkelijk voor producenten om te investeren in spullen die duurzaam gebruikt kunnen worden en lang meegaan. Samen met hun partners verduurzaamt Bundles zo de keten.

Laura Snijder is de oprichter van de webshop Take it slow. Take it slow is een online store met duurzame modemerken voor de moderne bewuste vrouw (en man). De webshop Take it slow is in 2016 ontstaan tijdens Laura’s (25) eigen zoektocht naar fashionable duurzame modemerken. Laura vond een dusdanige webshop ontbreken en begon er zelf eentje, met succes! Take it slow is razendsnel uitgegroeid tot een succesvolle online shop voor vrouwen- en mannen kleding, schoenen en lifestyle producten.

Wies Schellart is senior CSR adviseur en bedrijven helpen om met duurzame oplossingen in hun business een positieve impact op maatschappij en omgeving te realiseren, is haar passie. Sinds 2017 werkt ze als zelfstandig projectmanager en consultant om met bedrijven duurzaamheid en MVO in hun organisatie te realiseren.

15.11.18 // SEE Lifestyle Bal take-aways

Om ervoor te zorgen dat alle inspiratie van het Lifestyle Bal niet verloren gaat, delen we hier graag de take aways van de sprekers met je.

Kort over de sprekers van die avond

Jade Wilting heeft zowel de sociale als de ecologische effecten van 'fast fashion' met haar eigen ogen  meegemaakt toen ze in Hong Kong woonde en werkte. Door haar Zuid-Afrikaanse achtergrond verbaasde zij zich over de take-make-waste mentaliteit die zij in zowel Europa als Asia zag en gelooft ze dat verandering zowel noodzakelijk als onvermijdelijk is. Jade werkt op dit moment voor de social enterprise Circle Economy waar ze de transitie naar een circulaire textiel industrie probeert te versnellen. Daarnaast is zij zowel in haar professionele als in haar prive leven een ambassadeur voor een duurzame levenstijl, met name binnen het onderwerp textiel. 

 

Marjolein Stappers van ontwerpstudio d' werkplaats ontwikkelde na haar studie aan de Designacademy Eindhoven o.a. het duurzame project Oesterplat. Waarbij ze oesterschelpen omturnt in marmer. Marjolein creëert graag een wereld waarin mensen cultureel nieuwsgierig zijn, intellectueel levendig en gevuld met onweerstaanbare allure. “What can I do to improve, beautify or change a certain element of my society, environment? How are we going to do this? What kind of help will we need?

Sara Monster van Sara Rosalie studeerde Nederlands, werkte een aantal jaar in de media en startte toen haar bewuste skincare merk Sara Rosalie. Ze groeide op op een schapenboerderij op Texel, en leerde daar lanoline kennen. Een natuurlijk en diervriendelijk ingredient dat een soort magisch spul is voor de huid. Daarmee ontwikkelde Sara zes mooie gezichtsverzorgingsproducten met een duurzame visie in haar achterhoofd. 

 

Malu de Wit van MINIMAL•U helpt mensen bij het minimaliseren van hun leven. Het uiteindelijke doel is dat mensen meer tijd, energie en geld overhouden. Dit bereikt zij via inspiratie, advies en coaching. Haar grootste wens is dat de wereld de focus afhaalt van het consumeren en in plaats daarvan focust op wat goed is voor de mens en de natuur.

Jente de Vries is een gedreven en tikkeltje rebelse wereldverbeteraar en sociaal ondernemer met grote dromen. Een combinatie van ondernemen, impact, positiviteit, veel actie, maar juist ook af en toe stilstaan. Ze zette Kromkommer op en ging de strijd aan met voedselverspilling, was betrokken bij BlueCity en werkt nu met RotterZwam aan een nieuw circulair koffieconcept. Maar leefde ook een half jaar als boeddhistisch ‘stads-non’ tijdens haar project Going Monk in Rotterdam (en deelt dit nu via Rock Paper Soul). En bouwde natuurlijk vorig jaar haar eigen zelfvoorzienende tiny house.

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
bottom of page